Kategorie: Wszystkie | Aktualności | Koncepcja
RSS
wtorek, 22 listopada 2011
Informacje z prasy

Grupa Elektrotim wykona oświetlenie na gdyńskim lotnisku

Mawilux, spółka zależna Elektrotimu, podpisała umowę z Portem Lotniczym Gdynia – Kosakowo. Wartość kontraktu wynosi 7,3 mln zł.

Mawilux wykona dla gdyńskiego portu lotniczego system świateł nawigacyjnych oraz instalacje elektroenergetyczne na lotnisku Gdynia – Kosakowo. Zakres prac obejmuje zarówno dokumentację projektową, jak i budowę oraz uruchomienie oświetlenia dla drogi startowej i drogi kołowania. Roboty potrwają do lipca przyszłego roku. 

Prace trwają, ale na Euro 2012 bez terminalu?

Niezależnie od protestów prace na lotnisku cały czas trwają. Wyburzone zostały już m.in. hangary, w miejsce których stanie terminal. Gotowy jest też projekt budynku wielofunkcyjnego, niebawem ruszy przetarg na wykonawstwo. Ogłoszony jest już przetarg na terminal General Aviation.

- Zakładamy, że rozpoczęcie prac budowlanych, jeśli nie będzie żadnych odwołań oraz poważnych problemów pogodowych, powinno być możliwe pod koniec tego roku. Mając na uwadze fakt, że do rozpoczęcia Euro 2012 pozostało nieco ponad siedem miesięcy, należy liczyć się z możliwością, że realizacja budowy terminala zostanie ukończona już po zakończeniu Euro - przyznaje Piotr Szpajer, kierownik ds. marketingu i rozwoju lotniska.

Budowa będzie szybka, bo terminal powstanie z gotowych elementów. Na czas piłkarskich mistrzostw Europy będzie więc najprawdopodobniej funkcjonował tymczasowy terminal. Do obsługi prywatnych awionetek nie będzie on zresztą niezbędny. 

 

Gdynia: Port lotniczy ma problem ze znalezieniem wykonawców

http://www.dziennikbaltycki.pl/dzien....html?cookie=1


Agata Grzegorczyk

2011-11-18 10:06:37, aktualizacja: 2011-11-18 10:06:37

Dwa przetargi, które miały w tym miesiącu wyłonić wykonawców inwestycji związanych z budową lotniska cywilnego Gdynia-Kosakowo, zostały unieważnione. Oferenci życzyli sobie więcej, niż zamawiający chcieli wydać. Mimo to władze spółki Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo zapewniają, że zdążą przed Euro 2012.

Nie udało się znaleźć wykonawców opracowania wielobranżowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla budowy bazy paliw oraz przebudowy nawierzchni płaszczyzny postoju samolotów.

Przy czym ten ostatni przetarg został unieważniony już po raz drugi - poprzednio z powodu nałożenia klauzuli niejawności na mapy geodezyjne.

Podobnie było w ubiegłym miesiącu z przetargiem na zaprojektowanie układu drogowego w obrębie lotniska.

Władze spółki zapewniają jednak, że kłopoty z wyłonieniem wykonawców na opracowanie dokumentacji projektowej tych inwestycji nie spowodują większych opóźnień w realizacji inwestycji.

- To nie są kłopoty, a sytuacje, na które zawsze trzeba być przygotowanym podczas realizowania tak dużych inwestycji - wyjaśnia Piotr Szpajer, kierownik ds. marketingu i rozwoju Portu Lotniczego Gdynia-Kosakowo. - Oczywiście, że wolelibyśmy wyłonić wykonawców w pierwszym przetargu, ale poradzimy sobie i tak bez konieczności większej korekty harmonogramu. Przetarg na zaprojektowanie bazy paliw już został ponownie ogłoszony, otwarcie ofert planowane jest na 22 listopada. W przypadku przebudowy nawierzchni płyty lotniskowej przygotujemy dokumentację przetargową w trochę innej formie. Po jej wykonaniu zostanie on ogłoszony jako dwuetapowe zadanie - w trybie zaprojektuj i wybuduj. Natomiast wspomniany wyżej przetarg na projekt układu drogowego jest już rozstrzygnięty.

Gdynia: Jest projekt budynku biurowego lotniska. Co z terminalem?

Na najbliższy tydzień z kolei przewidziano otwarcie ofert w zakresie wykonania dwóch innych kluczowych dla obsługi portu lotniczego inwestycji - budynku terminalu General Aviation oraz obiektu, w którym siedzibę będzie miała lotniskowa straż pożarna i pozostałe służby operacyjne lotniska, a także zarząd portu lotniczego.

Wyłoniony jest już także wykonawca, który wyburzy kolejny schronohangar, pozostały po lotnisku wojskowym. Jak się okazało, przeszkadzałby on w budowie drogi. Rozpoczęło się też projektowanie systemu świateł nawigacyjnych oraz instalacji elektroenergetycznej na lotnisku. Wykonuje je firma Mawilux sp. z o.o. z Raszyna, która zajmie się potem także budową tego systemu.

- Prowadzimy też intensywne prace związane z przygotowaniem dokumentacji operacyjnej lotniska, w tym m.in. w zakresie opracowania wszelkich procedur związanych z bezpieczeństwem ruchu lotniczego na lotnisku - dodaje Piotr Szpajer. - Jak ważne to zagadnienie, mogliśmy się przekonać podczas niedawnego lądowania awaryjnego samolotu boeing 767, należącego do PLL LOT na lotnisku Chopina w Warszawie.

Gdynia: Lotnisko w Kosakowie będzie gotowe na Euro 2012

Władze spółki podtrzymują wcześniejsze deklaracje, że lotnisko cywilne w Gdyni-Kosakowie będzie mogło obsługiwać małe samoloty podczas Euro 2012. Bez względu na to, czy terminal GA będzie już gotowy.

- Jakie dokładnie będą nasze zadania w czasie piłkarskich mistrzostw Europy, dowiemy się w grudniu, po losowaniu grup, ale na pewno im podołamy - deklaruje Szpajer.

Budową Portu Lotniczego Gdynia-Kosakowo zajmuje się spółka o takiej właśnie nazwie. Jej udziałowcami są Gdynia i Kosakowo. Port lotniczy w pierwszych latach swojej działalności ma obsługiwać ruch małych samolotów.

O inwestycje jest spokojny Bogusław Stasiak, wiceprezydent Gdyni. - Układ drogowy poza terenem samego lotniska jest już gotowy - mówi. - Rondo na granicy Gdyni i Kosakowa u zbiegu ulic płk. Dąbka, Wiejskiej i Szkolnej zostało oddane w terminie, tak jak to deklarowaliśmy. Dojazd od ul. płk. Dąbka, przygotowany jeszcze przed tegorocznym festiwalem Open'er, w zupełności zaspokoi potrzeby ruchu, jaki wygeneruje lotnisko w pierwszym okresie działalności. W przyszłości natomiast planujemy wykonanie bezpośredniego wlotu w tę ulicę. Ta inwestycja wiąże się już z większymi kosztami. Planujemy też remont skrzyżowania ul. płk. Dąbka z ul. Kwiatkowskiego. 

źródło: http://www.dziennikbaltycki.pl/dzien....html?cookie=1

Quote:
Originally Posted by ABWera View Post
to trochę konkretów:

Quote:
Wojewoda Pomorski w Gdańsku działając na podstawie art. 25 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 7 września 2007r. o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 (tekst jednolity Dz.U.Nr 26 poz. 133 z 2010 r. z późniejszymi zmianami),
PODAJE DO PUBLICZNEJ WIADOMOŚCI

informację, że w dniu 12.09.2011 r., na wniosek Portu Lotniczego Gdynia-Kosakowo Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni, al. Marszałka Piłsudskiego 52/54, wszczęte zostało postępowanie w sprawie wydania decyzji o pozwoleniu na budowę dla inwestycji:

„Budowa budynku Lotniskowej Straży Pożarnej z pomieszczeniami dla służb lotniskowych na terenie Portu Lotniczego Gdynia – Kosakowo, na działce nr 1090/2 w obrębie ewidencyjnym Pogórze, jednostka ewidencyjna Kosakowo, jako część inwestycji „Rozbudowa Portu Lotniczego Gdynia-Kosakowo, na części lotniska wojskowego Gdynia Oksywie w zakresie umożliwiającym obsługę samolotów lotnictwa cywilnego”
, ujętej w pkt 21 załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29.12.2009 r. w sprawie wykazu przedsięwzięć Euro 2012 (Dz.U. Nr 8 z 2010 r. poz. 52).

http://www.gdansk.uw.gov.pl/index_pl.php?n=4793

Poniżej nawiązanie do postu @ABWery

Quote:
Gdynia-Kosakowo: Projekt wykonawczy dla budynku wielofunkcyjnego na ukończeniu

Opracowanie projektu wykonawczego budynku wielofunkcyjnego weszło w ostatnią fazę. Projekt wykonawczy przygotowany przez wyłonione w drodze przetargu konsorcjum dwóch biur projektowych, APRO Pracownia Projektowa Sp. z o.o. oraz POLEKO Sp. z o.o. - został przekazany w miniony piątek inwestorowi - Spółce Port Lotniczy Gdynia Kosakowo.
fot. Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo
Obecnie trawa etap końcowej akceptacji przez Zamawiającego szczegółowych rozwiązań w dokumentacji wykonawczej.

Budynek przeznaczony będzie do zabezpieczenia funkcjonowania Lotniskowej Straży Pożarnej oraz stanowić będzie zaplecze biurowo-szkoleniowe i sanitarno-socjalne dla wszystkich służb i operatorów działających na lotnisku cywilnym tj. dla: Służby Celnej, Służby Ochrony Lotniska, Policji, Zarządu Portu Lotniczego, Handlingu, Służby Technicznego Utrzymania Lotniska, Służby Dyżurnego Operacyjnego Portu a w przyszłości również Straży Granicznej (II etap inwestycji).

W budynku zlokalizowane będzie też centrum monitorowania lotniska oraz centrum zarządzania kryzysowego. Obiekt składać się będzie z 4 kondygnacji o łącznej kubaturze 9901 m³, z przewidywaną rozbudową w II etapie o kolejne 2908 m³. Budynek odznacza się nowoczesną bryłą, z dużą ilością powierzchni przeszkolonych. Forma architektoniczna budynku nawiązuje do powstającego w jego pobliżu terminala GA, celem nadania spójnego charakteru projektowanemu zespołowi nowej zabudowy kubaturowej lotniska.

Układ funkcjonalny obiektu jest mocno zindywidualizowany i może podlegać licznym modyfikacjom, w miarę potrzeb wynikających z dalszego rozwoju lotniska. Zastosowane rozwiązania techniczne budynku umożliwiają elastyczne kształtowanie przestrzeni wewnętrznej oraz ułatwiają ewentualną przyszłą jego rozbudowę.

Niebawem należy spodziewać się ogłoszenia przetargu na wykonawstwo realizacji inwestycji. Wcześniej konieczne było odpowiednie przygotowanie terenu na którym usytuowany zostanie budynek wielofunkcyjny. W tym celu przeprowadzono rozbiórkę znajdujących się na terenie lotniska schronohangarów, których wyburzenie było również niezbędne z uwagi na planowaną budowę terminala GA. Prace te zostały zakończone we wrześniu.

źródło: Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo 

Quote:
O terminalu GA

Zgodnie z wcześniejszym deklaracjami Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo ogłosiła właśnie przetarg na wykonanie robót budowlanych w zakresie budowy terminala General Aviation. Inwestycja zlokalizowana jest na terenie cywilnej części lotniska Gdynia Oksywie.

Terminal GA to obiekt o powierzchni użytkowej 3740 m². Budynek w zasadniczej części będzie obiektem jednokondygnacyjnym z wydzieloną strefą przeznaczoną do wypoczynku załóg, zaplanowaną na piętrze.
Projekt terminala wykonany przez warszawską firmę ATI – Architektura Technika Inwestycje - odznacza się szeregiem przemyślanych rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych z zastosowaniem technologii modułowej.
Spójna i bardzo indywidualna forma architektoniczna obiektu, nadającą bryle budynku lekki, harmonijny oraz falujący kształt - nawiązuje do motywów wiatru i morza i tym samym umiejętnie wpisuje się w jego bliskie otoczenie, podkreślając unikatowe położenie lotniska w bezpośrednim sąsiedztwie morza.
Realizacja przedsięwzięcia budowy terminala zostanie zrealizowana jako jednoetapowe zadanie inwestycyjne, terminal zostanie więc wybudowany w całości, natomiast jego kompletne wyposażenie w części przewidzianej do obsługi ruchu pasażerskiego (czarterowego a w dalszej perspektywie regularnego ruchu niskokosztowego) - odbywać się będzie etapami, poprzedzając uruchomienie operacji tego typu.

Przyjęta wielkość terminala wynika z założeń umożliwiających docelowo obsługę w nim pasażerów samolotów kodu C, takich jak A320 lub B737. Do tego celu niezbędne jest zaplanowanie odpowiedniej ilości powierzchni w terminalu, przeznaczonej między innymi na poczekalnie, stanowiska odpraw, sortownię bagażu, punkty kontroli bezpieczeństwa czy pomieszczenia dla służb obsługujących pasażerów, nie zapominając też o powierzchni komercyjnej. Terminal musi być wyposażony w pomieszczenia tego typu nawet przy niewielkim ruchu pasażerskim. W pierwszej fazie funkcjonowania lotniska do użytku oddana zostanie cześć terminala przewidziana do obsługi ruchu General Aviation. Strefa ta dedykowana będzie obsłudze podróżnych oraz załóg samolotów w zakresie operacji lotnictwa ogólnego. Zastosowane rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne w strefie General Aviation mają umożliwić przyjazną i sprawną obsługę a także zapewnić komfortowe warunki odpoczynku i przygotowania załóg do lotów.

Wraz z rozwojem lotniska i podwyższeniem jego kodu referencyjnego z B na C, umożliwiającym przyjmowanie na lotnisku większych samolotów, stopniowo uruchamiana będzie wraz z niezbędnym wyposażeniem pozostała część terminala, dedykowana obsłudze ruchu pasażerskiego.

źródło: Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo 

01:09, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Komentarze (1) »
środa, 11 października 2006
Będzie, ale kiedy?

Są plany stworzenia portów lotniczych w Gdyni oraz Słupsku. Władze obu miast już teraz zastanawiają się, jak przyciągnąć przewoźników.

Gdynia dysponuje lotniskiem Marynarki Wojennej w Babich Dołach. Miejsce idealne - z jednej strony blisko centrum, z drugiej pas startowy wychodzący na niezamieszkane tereny. Do tego doskonała dostępność komunikacyjna, czyli sąsiedztwo Trasy Kwiatkowskiego i bocznica kolejowa do samego lotniska, po której w przyszłości mogłyby kursować pociągi pasażerskie. Pas startowy spełnia wszystkie warunki - jest w rewelacyjnym stanie, a jego długość - czyli 2,5 kilometra - w zupełności wystarczy maszynom tanich linii lotniczych, czyli np. boeingom 737. Nikt nie ukrywa, że koszty uruchomienia prawdziwego pasażerskiego lotniska to setki milionów złotych.

Babie Doły są wyposażone w pomoce nawigacyjne, ale odpowiadające standardom wojskowym. Brakuje m.in. systemu ILS (umożliwia lądowanie przy złej pogodzie), bez którego żaden przewoźnik nie uruchomi połączeń regularnych do Gdyni. ILS to koszt od kilkudziesięciu do stu milionów złotych. Włodzimierz Machczyński, prezes spółki Port Lotniczy Gdańsk, która poza Rębiechowem od kilku tygodni zarządza również lotniskiem w Babich Dołach, uważa, że na razie najważniejsze jest umożliwienie w Gdyni wykonywania jakichkolwiek cywilnych operacji lotniczych. - Chodzi o to, by prywatny samolot mógł wylądować w Gdyni, jak na każdym normalnym lotnisku, bez wcześniejszych konsultacji w wojskiem - mówi. - Jeśli chodzi o loty regularne, to sprawa jest bardziej skomplikowana. W ciągu roku będziemy wiedzieli, czy bardziej opłaca się nam budować nowy terminal, czy wykorzystać istniejące obiekty wojskowe. To, czy zostaną wykorzystane, zależeć będzie od przewoźników.

Tydzień temu w Słupsku odbyło się spotkanie w sprawie wykorzystania tamtejszego wojskowego lotniska w Redzikowie do celów cywilnych. Chociaż tam droga jest jeszcze daleka, bo lotnisko jest cały czas w rękach wojskowych, a infrastruktura wymaga większych nakładów niż w Gdyni, szansa na loty regularnych przewoźników jest większa. - Słupsk jest znacznie dalej od Rębiechowa niż Gdynia, dlatego lotnisko w Redzikowie ma realną szansę na regularne połączenia - mówi Machczyński.

wg Gazeta Wyborcza (Trójmiasto), 24.09.2006 

09:19, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 09 kwietnia 2006
BĘDZIE DRUGIE LOTNISKO NA POMORZU

Województwo pomorskie będzie miało drugie lotnisko! Marynarka Wojenna chce udostępnić na potrzeby lotnictwa cywilnego swoją bazę w Babich Dołach. Będą mogły korzystać z niej np. tanie linie lotnicze. Władze województwa oraz przedstawiciele Marynarki Wojennej podpisali list intencyjny w tej sprawie.

„Dynamiczny rozwój każdej nowoczesnej aglomeracji opiera się dziś nie tylko na potencjale gospodarczym i posiadanym kapitale ludzkim oraz finansowym,ale przede wszystkim na uwarunkowaniach komunikacyjnych. To właśnie one w głównej mierze określają dzisiejszą atrakcyjność regionu, kierunki jego ekspansji oraz szanse rywalizacji z innymi” – czytamy w liście podpisanym m.in. przez: ministra obrony narodowej Jerzego Szmajdzińskiego, marszałka Jana Kozłowskiego, admirała Romana Krzyżelewskiego, dowódcę Marynarki Wojennej RP, wojewodę Cezarego Dąbrowskiego oraz prezydentów Gdańska, Gdyni i Sopotu, a także prezesa gdańskiego Portu Lotniczego i wójta gminy Kosakowo.

Myśląc o przyszłości województwa pomorskiego, sygnatariusze listu wychodzą z inicjatywą zaadaptowania i rozszerzenia bazy lotnictwa MW w Gdyni na potrzeby działalności lotnictwa cywilnego. Przy współpracy z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku Rębiechowie, pozwoliłoby to znacznie rozszerzyć ofertę tzw. tanich linii lotniczych w naszym regionie i całej północnej Polsce.

(kate)

 

wg Magazyn Samorządu Województwa Pomorskiego Nr 5 (40) MAJ 2005

12:38, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Komentarze (1) »


Strona Instytutu







Grafiki pochodzą ze strony Airliners.net